5.0.1.10 Gemini (Life at Sea Cruises,Miray Cruises)


MV Gemini is een cruiseschip dat wordt geëxploiteerd door Cruise Management International. Ze werd in 1992 gebouwd door Union Navale de Levante, Valencia, Spanje voor Crown Cruise Line als Crown Jewel. Ze heeft ook gevaren onder de naam Cunard Crown Jewel. Ze was ook actief als SuperStar Gemini voor Star Cruises van 1995 tot 2008.

Crown Odyssey 1989 nu als Balmoral

Crown Jewel 1992 nu als Gemini

Crown Dynasty 1993 nu als Breamer

Op 13 maart 2023 werd bekend dat het schip vanaf november 2023 drie jaar op wereld reis zou gaan.

Op 2 juli 2023 werd bekend dat de Gemini niet de drie jarige wereldreis ging maken maar de overgenomen Lara (AIDAvita)

Crown Jewel werd in 1992 gebouwd voor Crown Cruise Line (een dochteronderneming van EffJohn), en dat was zelf de fusie van Finland Steamship Company en Johnson Line. Het schip Crown Jewel / Gemini is het grootste cruiseschip dat ooit in Spanje is gebouwd. Crown Cruise Line gebruikte het schip voor cruises van de Verenigde Staten naar Canada, Bermuda en het Caribisch gebied. In 1993 tekende de Cunard Line een deal voor de afhandeling van marketing, verkoop en reserveringen voor Crown Cruise Line en het schip werd omgedoopt tot Cunard Crown Jewel. In 1995 werd het schip verkocht aan Star Cruises, omgedoopt tot SuperStar Gemini en op cruiseverkeer vanuit Singapore geplaatst. In februari 1997 kreeg het schip brand in de machinekamer.

In september 2007 meldde Star Cruises dat SuperStar Gemini was verkocht en in december 2008 de vloot van het bedrijf had verlaten. De koper was naar verluidt Jewel Owner Ltd., een bedrijf van de in de Bahama’s gevestigde Clipper Group of Denmark, dat het schip in 2009 aan een nieuwe exploitant zou charteren. In 2008 kondigde de Clipper Group aan het schip Vision Star te hernoemen en het schip te leasen aan de Spaanse cruiseschipoperator Vision Cruises. In maart 2009 heeft Vision Cruises haar activiteiten gestaakt. Begin 2009 boekte Mediterranean Classic Cruises (voorheen Monarch Classic Cruises) cruises in de Egeïsche Zee aan boord van Vision Star. Deze cruises zijn echter geannuleerd vanwege het niet beschikbaar zijn van Vision Star van Vision Cruises. In plaats daarvan werd SuperStar Gemini omgedoopt tot Gemini en heeft momenteel een Spaanse operator, Quail Travel Group.

SuperStar Gemini was gevestigd in Singapore en ze voer het hele jaar door naar verschillende bestemmingen in de Zuid-Chinese Zee, de Golf van Thailand en de Straat van Malakka. Superstar Gemini begon aan een reis van drie maanden rond de Stille Oceaan, inclusief een volledige omvaart van het Australische continent en bezocht verschillende steden, b.v. Melbourne, Sydney, Perth (Fremantle), Brisbane, Komodo en Bali tussen november 2007 en februari 2008

Voor haar laatste seizoen van 2008 voor Star Cruises na terugkeer van haar Australische inzet voer Superstar Gemini een combinatie van zevendaagse cruises van de Straat van Malakka en zes 21-daagse rondreizen vanuit Singapore via Koh Samui, Laem Chebang, Ho Chi Minh City, Da Nang. , Hong Kong, Halong Bay, Nha Trang, Kota Kinabalu en Kuching keren terug naar Singapore.

De laatste cruise voor Star Cruises begon op 28 december 2008 uit Singapore voor een zevendaagse cruise naar de Straat van Malakka. SuperStar Gemini arriveerde voor de laatste keer in het Singapore Cruise Centre op 4 januari 2009 om 8.30 uur na haar laatste cruise in de Straat van Malakka. van Malakka. Ze werd gezien bij het verlaten van het Singapore Cruise Centre om 17.45 uur naar Port Klang. Daarna werd ze omgebouwd en afgeleverd bij haar nieuwe eigenaren.

MV Gemini had een Spaanse operator, Quail Travel Group (opererend onder het handelsmerk “Happy Cruises”), en voer sinds november 2010 door de Caraïben, gevestigd in La Havana en inclusief stops in Cozumel, Grand Cayman en Paradise Island. Van mei tot oktober 2011 zou MS Gemini de Middellandse Zee bevaren met stops in onder meer Venetië, Athene en Istanbul. Omdat Happy Cruises op 24 september 2011 haar activiteiten stopzette, moest ze haar cruise beëindigen in Valencia, Spanje.

Clipper Ship Management, die volgde als reder van Gemini en MV Ocean Pearl, gaf een verklaring af waarin stond dat beide schepen beschikbaar zullen zijn voor verkoop of charter. Nadat de bemanning in Gibraltar was gestaakt, lag Gemini op 25 oktober 2011 afgemeerd in Tilbury Docks, VK, terwijl Ocean Pearl op 17 april 2012 uit Tilbury Docks vertrok.

Gemini werd gecharterd aan Petrofac, dat een gasfabriek van £ 800 miljoen zou bouwen voor het Franse bedrijf Total. Ze arriveerde in de tweede week van juli 2014 in Shetland en legde aan in Dales Voe, waar ze gewend is aan ongeveer 400 oliearbeiders die de gasfabriek van Total voltooien. Gemini’s status staat onder beheer van de Clipper Group; het schip lag afgemeerd in de haven van Scalloway, waar het Petrofac-arbeiders huisvestte tot 15 november 2015. In de tweede helft van november 2015 vertrok het schip vanuit Scalloway naar de Turkse werven van Besiktas, ten zuiden van Istanbul, voor het droogdok en uitgebreide werkzaamheden voor onderhoud en herinrichting. haar nieuwe leven als het cruiseschip Celestyal Nefeli in het voorjaar van 2016. Het schip werd gecharterd aan Celestyal Cruises in Cyprus.

Celestyal Cruises in 2016 met nieuw schip in Middellandse Zee |  Cruisereiziger


Gemini werd medio 2016 naar de oostelijke Middellandse Zee vervoerd. In 2017 was Gemini chartered door FEMA om noodhulpploegen te ontvangen die reageren op de orkaan Irma en de orkaan Maria in St. Thomas, Amerikaanse Maagdeneilanden.

In 2018 eindigde het charter met FEMA en keerde Gemini terug naar Europa. Van juni tot september 2018 was het schip in dienst bij het Turkse reisbureau Etstur, varend van Cesme naar Turkse en Griekse havens. In 2019 werd het cruiseschip gecharterd door Blue World Voyages. In de eerste helft van 2020 is het schip gestald in Piraeus, Griekenland.

Geef een reactie