Villa Vie Odyssey (Villa Vie Residences)( Braemar)


De Villa Vie Odyssey is een cruiseschip dat oorspronkelijk in gebruik was als de Crown Dynasty  van de Effjohn International Crown Cruise Line.
Het schip werd op 12 december 1989 in gebruik genomen door Union Naval de Levante SA, Valencia. De kiel lag onder het casco nummer 198 vond plaats op 21 maart 1991, het schip werd op 31 januari 1992 te water gelaten. Vanwege een brand in de opslagruimtes en de daaruit ontstaande schade, werd de oplevering aan de rederij met enkele maanden vertraagd. Op 25 juni 1993 werd het schip overgedragen aan Crown Cruise Line, Panama, die het naar Cunard charterde. De Crown Dynasty  voer onder de vlag van Panama. Op 3 juli 1993 maakt het in Southampton, vanaf waar het op 7 juli 1993 duurde, de eerste reis naar de Amerikaanse oostkust.

Op

Op werd bekend dat het schip vanaf 2024 een wereld reis van 3 jaar zou gaan maken.

Op werd bekend dat het schip naar Villa Vie Residences zou gaan wisselen.

Gerelateerde afbeeldingIn maart 1997 charterde de Majesty Cruise Line het schip en gebruikt het onder de naam Crown Majesty voor cruises. Later in het jaar werd het verkocht aan de Norwegian Cruise Line, die het gebruikte onder de naam Norwegian Dynasty.
In oktober 1999 kocht de Commodore Cruise Line in Panama het schip en hernoemde het tot de vroegere naam Crown Majesty. Op 18 december 1999 begonnen de eerste cruises onder de nieuwe exploitant.

Nadat de Commodore Cruise Line in februari 2000 insolvent was geworden, kocht Fred. Olsen Cruise Lines het schip op 11 mei 2001 en gaf het de naam Braemar. Van 20 juni tot 22 juli 2001 vonden er uitgebreide verbouwings- en renovatiewerkzaamheden plaats bij Blohm + Voss in Hamburg. Er waren u. a. gerenoveerd grote delen van het interieur met de hulp van ontwerpers. De eerste cruise onder de nieuwe eigenaar begon op 11 augustus 2001 vanuit Dover, Engeland.

In december 2007 zijn de voorbereidingen voor de uitbreiding van het schip begonnen op Schichau Seebeck Shipyard in Bremerhaven. Op 5 april 2008 werd het van Bremerhaven naar Blohm + Voss Repair in Hamburg gesleept, waar het werd uitgebreid tot juli 2008 met ongeveer 32 m van 163,81 tot 195,82 m verlengt.

De Braemar richt zich bij voorkeur op oudere Britse passagiers als publiek. De bestuurstaal is Engels en wordt betaald in Britse ponden.
Bij de bouw van de Crown Majesty  was er al een zusterschip, Crown Jewel dat in 1992 in gebruik werd genomen. Dit werd gebruikt van 1995 tot 2009 als SuperStar Gemini  sinds 2009 als Gemini.