Pullmantur Cruises modelijk failliet

De Spaanse cruisemaatschappij Pullmantur Cruises heeft faillissementsbescherming aangevraagd onder de Spaanse faillissementswet. Als reden noemt het bedrijf de gevolgen van de corona-crisis. Nu wordt geprobeerd het bedrijf te reorganiseren en te redden. Sinds de stopzetting na de Covid 19-pandemie in maart 2020, heeft Pullmantur Cruises de stilstand van haar cruiseschipvloot verschillende keren verlengd, meest recentelijk tot 15 november 2020. Het bedrijf kondigde ook aan dat het de schepen in een “koude toestand” zou sturen om op te hangen met een criminele bemanning. Volgens experts duurt het enkele weken voordat een schip weer volledig operationeel is vanuit deze toestand.

Op 21 juni schreef cruisekritische Amerikaanse advocaat Jim Walker dat hij berichten had van bemanningsleden dat grote hoeveelheden meubels, uitrusting en waardevolle spullen werden binnengebracht door de twee schepen, Napels en Monarch, en Sovereign. Er is sprake van zo’n 1.500 pallets materiaal. Hij suggereert dat de voorbereidingen voor het slopen van de schepen al gemaakt kunnen zijn, maar zegt ook dat dit slechts geruchten zijn en dat er geen betrouwbare informatie is. Het derde schip van de Pullmantur-vloot, de Horizon, was voor het laatst uit Mumbai in India om bemanningsleden terug naar huis te brengen na de stopzetting van het coronavirus. Volgens het AIS-lokalisatiesignaal is het sinds 21 juni onderweg naar Salalah in Oman, wat waarschijnlijk slechts een tussenstop is op weg naar Europa. Royal Caribbean heeft aangekondigd dat het alternatieve cruises op Royal Caribbean International-schepen zal aanbieden aan passagiers die zijn geboekt voor aanstaande Pullmantur Cruises-cruises. Er zijn nog geen details. Pullmantur Cruises is een joint venture waarin Royal Caribbean Cruises Ltd. 49 procent houdt vast. De resterende 51 procent behoort tot de Cruises Investment Holding van de financiële investeerder van Madrid, Springwater Capital Group. De schepen van Pullmantur Cruises zijn eigendom van Royal Caribbean en worden verhuurd aan Pullmantur. Richard Vogel is sinds 2016 CEO en President van Pullmantur Group. Hij was tot 2014 CEO van TUI Cruises. DISPLAY De huidige vloot van Pullmantur Cruise bestaat uit de vier schepen: Monarch (gebouwd in 1992, voorheen Monarch of the Seas door RCI), Sovereign (gebouwd in 1988, voorheen Sovereign of the Seas door RCI), Horizon (gebouwd in 1990, voorheen Horizon door Celebrity Cruises; Island Star, Pacific Dream)

De Zenith (gebouwd in 1992, voorheen Zenith van Celebrity Cruises) heeft onlangs de vloot verlaten en is naar de NGO Peace Boat in Japan gegaan. In het voorjaar van 2021 zou de Zenith worden vervangen volgens de laatste plannen van Royal Caribbeans Grandeur of the Seas, die in maart 2021 voor het laatst op RCI zou moeten zijn. Pullmantur-cruises bestaan ​​al sinds 1990, in die tijd zonder hun eigen schepen. Ten eerste verkocht Pullmantur Cruises tien jaar lang cruises op Premier Cruises, voordat de Oceanic, het eerste eigen schip, in 2000 kwam. 2006 kocht Royal Caribbean Cruises Ltd. Het bedrijf, een joint venture in 2016, waarin de financiële investeerder van Madrid, Springwater Capital Group, 51 procent van Pullmantur overnam. De schepen werden gehuurd van Royal Caribbean, de hardware bleef de eigenaar en de operaties en het beheer van het schip bleven behouden. Volgens Royal Caribbean zijn de Pullmantur-schepen bij RCCL al opgenomen in het financiële verslag voor het eerste kwartaal van het boekjaar als niet-liquiditeitsverminderingen.