Zwaar weer Meyer Werf

Door de succesvolle afgelopen jaren en de enorme opkomst van de cruise had Meyer Werft zijn capaciteit vergroot en was hij van plan slechts drie cruiseschepen per jaar in plaats van twee in dienst te nemen, maar toen kwam de corona-crisis. Scheepswerf Meyer doet dit momenteel enorm. Meyer Turku heeft al 450 banen geschrapt, volgens de directievloer zullen er ook banen worden geschrapt in Papenburg. De scheepswerf verwacht pas in 2023 nieuwe opdrachten.

Klanten hebben ook al gemeld dat ze de cruiseschepen op dit moment helemaal niet nodig hebben. Het ziet er daarom allesbehalve goed uit voor de Meyer Werft. Om de scheepswerf en de meeste banen te behouden, had de scheepswerf al aangekondigd het huidige orderboek te willen verlengen, dus daar zijn al gesprekken met klanten over.

Meyer Werft vecht momenteel voor financiële steun van de deelstaat Nedersaksen. Volgens de NDR zou hier een groot probleem moeten zijn: in 2015 veranderde Meyer Werft haar officiële zetel – naar het belastingparadijs van Luxemburg. De gesprekken over een mogelijke financiële injectie voor de scheepswerf gaan echter door. Tegenwoordig werken de scheepswerfmedewerkers met kort werk, maar volgens verschillende rapporten zou de scheepswerf zelf de betalingen niet tot 100% moeten verhogen, zoals veel andere bedrijven, de werknemers moeten ervoor zorgen dat ze de kortstondige werknemer kunnen rondkomen.

Dit jaar zouden drie cruiseschepen worden afgeleverd met P&O Iona, Spirit of Adventure en Odyssey of the Seas. De Eems-overdracht van de P&O Iona is weken geleden uitgevoerd, maar het schip is nog niet overgedragen. Volgens het NDR-rapport levert dit feit ook moeilijkheden op. Omdat daar staat dat de rederijen slechts 20% van de aankoopprijs zouden betalen, zou de resterende betaling bij oplevering plaatsvinden.

Volgens de studiodiscussie ziet het er nu naar uit dat Meyer Werft dit jaar geen ander cruiseschip over de Eems zal overbrengen. Van de scheepswerf is hier echter nog geen officiële bevestiging. Er zijn echter al gesprekken gaande. Dit zou echter een heel goed denkbaar scenario zijn, omdat het nog onduidelijk is of Saga Cruises (Spirit of Adventure) en Royal Caribbean International (Odyssey of the Seas) de nieuwbouwen dit jaar nog kunnen gebruiken.

In verband met de verklaring dat men probeert de orderportefeuille uit te rekken en slechts twee cruiseschepen per jaar te leveren, kan een dergelijk scenario ook van invloed zijn op de bouw van AIDAcosma. Als Spirit of Adventure en Odyssey of the Seas pas volgend jaar worden geleverd, kan AIDAcosma (daadwerkelijke levering in mei 2021) aanzienlijk worden vertraagd.