5.2.3 Celestyal Olympia


MS Celestyal Olympia is een cruiseschip van de in Cyprus gevestigde Celestyal Cruises, voorheen Louis Cruise Lines. In april 2012 werd ze Louis Olympia genoemd nadat ze als Thomson Destiny voor Thomson Cruises had gevaren. Ze werd in 1982 gebouwd op de Wärtsilä Hietalahti-scheepswerf in Helsinki, Finland voor Royal Caribbean Cruise Lines als Song of America. Tussen 1999 en 2004 zeilde ze voor Sun Cruises als MS Sunbird.  Ze was eerder onder charter bij Thomson Cruises in het Verenigd Koninkrijk tot april 2012 als de Thomson Destiny. Sindsdien heeft ze naar Louis Cruises gevaren als Louis Olympia en sinds 2014 als Celestyal Olympia.

Royal Caribbean Cruise Lines had in de jaren zeventig gewerkt met drie schepen die waren gebouwd op de scheepswerf Wärtsilä Hietalahti in Helsinki, Finland. Twee daarvan waren tegen het einde van het decennium verlengd, maar vanwege de toegenomen vraag besloot RCCL een groter nieuw schip te bestellen, opnieuw van de scheepswerf van Wärtsilä Helsinki.

Voor de interieurindeling van hun nieuwe schip besloot RCCL een systeem met cabines aan de voorkant van het schip aan te passen, het verst van motorgeluid en openbare ruimtes naar achteren. Deze lay-out werd veel gebruikt op veerboten die werden gebouwd door de Wärtsilä-scheepswerf, maar werd zelden gebruikt voor cruiseschepen. De openbare ruimtes op dekken vijf en zeven werden gebouwd met 1½ keer de standaard dekhoogte, waardoor dek 6 alleen in het voorste deel van het schip bestond.

Song of America werd gelanceerd vanaf droogdok op 26 november 1981. Na de uitrusting werd ze op 11 november 1982 aan haar eigenaren opgeleverd.

Na een reis over de Atlantische Oceaan trad het Song of America op 5 december 1982 in dienst bij Royal Caribbean Cruise Lines op een cruise van Miami naar Nassau, San Juan en St. Thomas. Dit bleef haar hoofdtraject voor de vroege delen van haar carrière bij RCCL.
In mei 1998 werd het Song of America verkocht aan Sun Cruises (eigendom van Airtours) voor $ 94,5 miljoen (erkende winst op de verkoop was $ 31,0 miljoen). Sun Cruises charterde het schip vervolgens terug naar RCCL tot maart 1999.  In tegenstelling tot eerdere schepen die de RCCL verkocht, werd de ‘sky lounge’ rond de schoorsteen van het schip niet verwijderd voordat ze werd overgedragen aan de nieuwe eigenaren.

Het schip werd omgedoopt tot MS Sunbird, herbouwd met extra suites op dek 9 en gebruikt voor cruisen door Europa, voornamelijk in de Middellandse Zee. Later tijdens haar Sun Cruises-dienst ontving het schip MyTravel-kleuren.  In 2004 besloot Airtours zich terug te trekken uit de cruisebranche en de Sunbird werd verkocht aan Louis Cruise Lines, die haar tot mei 2004 terug naar Sun Cruises charterde.
Na het einde van haar charter bij Sun Cruises, charterde Louis Cruise Lines de Sunbird bij Thomson Cruises, die haar Thomson Destiny hernoemde. Met Thomson werd het schip gebruikt voor cruisen in de Middellandse Zee, de Rode Zee, de Canarische Eilanden en de westkust van Afrika. In de winter van 2009 reisde ze in het Caribisch gebied.
Thomson Destiny keerde in april 2012 terug naar Louis Cruises en begon te opereren onder zijn nieuwe naam Louis Olympia. Ze wordt gebruikt op Egeïsche cruises, naar het Egeïsche eiland en de Turkse kust, met als thuishaven Piraeus.

Louis Olympia werd gebruikt als een drijvend hotel tijdens de Olympische Winterspelen 2014 in Sochi, Rusland.

Als onderdeel van de re-branding van Louis Cruise Lines eind 2014 werd het schip omgedoopt in Celestyal Olympia met een bijgewerkte kleurstelling om de nieuwe bedrijfsidentiteit te weerspiegelen.