Voormalige Maasdam arriveert in Frankrijk voor CFC Refit

Na dat de voormalige Maasdam aan Seajets was verkocht als Aegean Myth, heeft het schip eind september Griekenland verlaten, is de inmiddels hernoemde Renaissance onlangs in Frankrijk aangekomen voor de ombouw tot het eerste cruiseschip voor de nieuwe Franse start-up Compagnie Française de Croisières (CFC).

De voormalige Maasdam, die in augustus door de rederij werd overgenomen, zal nu een renovatie van meerdere miljoenen euro’s ondergaan op de Damen Brest-scheepswerf voordat ze begin 2023 debuteert.

Compagnie Française de Croisières is blij dat de Renaissance-renovatiewerf in Frankrijk staat. Damen Brest staat bekend om de kwaliteit en efficiëntie van haar teams en profiteert van een lang erkende ervaring in de renovatie en het onderhoud van cruiseschepen”, aldus het bedrijf in een persbericht.

Volgens CFC omvat de refit de hotelafdeling en ook technische aspecten.

Naast de renovatie van openbare ruimtes, hutten en suites, wordt het 1.258-gastenschip gezandstraald, gevolgd door behandeling en schilderen van de gehele romp en de bovenbouw.

Het zal ook worden aangepast aan de nieuwste veiligheids- en milieunormen, met onder meer de ombouw van de scrubber van een open naar een gesloten systeem, waardoor lozingen op zee worden voorkomen.

De refit omvat een upgrade van de afvalwaterbehandelingssystemen en ballastwaterbehandelingssystemen, evenals staal- en aluminiumwerk.

De Renaissance, die in februari 2023 debuteert, zal cruises aanbieden voor de Franse markt.

Gericht op de premium marktniche, zal het schip het hele jaar door varen vanuit de havens van Marseille en Le Havre voor cruises op de Middellandse Zee, Noord-Europa en de Atlantische Oceaan.

De meeste routes variëren van tien tot vijftien nachten, met een handvol kortere afvaarten en een wereldcruise die begin 2024 vertrekt. De reis van 120 nachten vertrekt in januari en richt zich op het Afrikaanse continent.

Over het algemeen omvat het inaugurele programma bezoeken aan meer dan 150 aanloophavens in 54 landen.

De ex-Maasdam, die voorheen werd geëxploiteerd door Holland America Line, heeft de afgelopen twee jaar in Griekenland aangemeerd nadat ze tijdens de pandemie door Seajets was overgenomen.

Het 55.000-tons schip, onderdeel van een serie schepen die bekend staat als de S-Klasse, werd gebouwd in Italië en debuteerde oorspronkelijk in 1993.

Geef een reactie