Festival Cruises


Festival Cruises (bekend als First European Cruises in Noord-Amerika) was een in Griekenland gevestigde cruisemaatschappij die actief was tussen 1994 en 2004. Het werd in 1992 opgericht door de Griekse ondernemer George Poulides met behulp van tweedehands schepen. Het bedrijf verwierf tussen 1999 en 2002 drie nieuw gebouwde schepen, maar moest in 2004 het faillissement aanvragen.

The Azure 1971 1994-2004

Bolero 1968 1995-2004

Flamenco 1972 1998-2004

Mistal 1999 1999-2004

European Vision 2001 2001-2004

European Stars 2002 2002-2004

Caribe 1948 2002-2004

George Poulides richtte Festival Cruises op in 1992. Het bedrijf begon zijn activiteiten in 1994 na de aankoop van MS The Azur van Chandris Cruises. Het jaar daarop nam het bedrijf MS Starward over van Norwegian Cruise Line en hernoemde haar MS Bolero. Een derde tweedehands schip volgde in 1997, toen MS Southern Cross werd overgenomen van Premier Cruise Line en omgedoopt tot MS Flamenco voor dienst met Festival.

Festival Cruises verwierf hun eerste nieuw gebouwde schip in 1999, toen MS Mistral werd geleverd vanuit Chantiers de l’Atlantique in Frankrijk. In 2000 kondigde Festival Cruises aan dat het bedrijf zou worden samengevoegd tot Peninsular and Oriental Steam Navigation Company (P&O), waarbij het merk Festival Cruises onder P&O zou blijven. Het fusieplan werd later dat jaar verworven vanwege de lage waarde van de aandelen van cruisemaatschappijen op dat moment. Twee extra nieuw gebouwde schepen op basis van een vergrote versie van het Mistral-ontwerp werden in 2001 en 2002 geleverd als respectievelijk MS European Vision en MS European Stars. Na de oplevering van de nieuwe schepen werden de Bolero en Flamenco gecharterd aan andere exploitanten. Festival Cruises had een optie voor nog twee schepen van het vergrote Mistral-ontwerp, maar het bedrijf besloot geen gebruik te maken van de optie. Er werden echter nog twee Mistral-klasse schepen gebouwd voor MSC Cruises als MSC Lirica en MSC Opera.

Festival Cruises ging begin 2004 failliet, waarbij alle schepen van het bedrijf werden opgelegd en vervolgens aan andere operators werden geveild; European Stars en European Vision werden verkocht aan MSC Cruises, Mistral aan een Franse investeerdersgroep die haar charterde aan Iberojet, The Azur aan Mano Maritime, Bolero aan Abou Merhi Lines en Flamenco naar Cruise Elysia.