1.6.4.1 Arcadia


 

MS Arcadia is een cruiseschip van de P&O Cruises vloot. Het schip werd gebouwd door Fincantieri in Marghera, Italië. Op meer dan 84.000 ton, is de Arcadia het vierde grootste van acht schepen die momenteel in dienst bij P & O Cruises. Het schip werd officieel in dienst genomen in april 2005 en werd genoemd door Dame Kelly Holmes.
Afbeeldingsresultaat voor QE2 MV Arcadia funnelArcadia werd besteld door Holland America Line in 2000 als hun vijfde Vista klasse schip. In 2003 werd ze toegewezen aan Cunard Line om als Victoria te geworden gebouwd. Kort voor haar lancering werd de beslissing genomen om het schip over te brengen naar de P&O Cruises vloot. Als gevolg hiervan, heeft Arcadia een Cunard stijl schoorsteen vergelijkbaar met die gevonden op de RMS Queen Elizabeth 2 en de Queen Mary 2. Ze heeft wel een gewijzigde QE2 stijl schoorsteen (Zonder rode bumper) in plaats van de traditionele P & O stijl trechter te vinden op de speciaal gebouwde Oriana en Aurora. Arcadia samen met Oriana en Adonia zijn alleen voor volwassenen schepen.

Afbeeldingsresultaat voor ABB Azipod
Arcadia maakt gebruik van het ABB Azipod systeem dat is een azimut elektrische aandrijving schijf waar de aandrijfmotor wordt geïnstalleerd in een ondergedompelde azimuth (onbeperkt 360 graden) pod en direct gekoppeld aan een extreem korte schroefas. De variabele snelheid elektrische (AC / AC) rijden vloeiende koppel over het gehele toerenbereik inclusief snelheid nul. Het Azipod aandrijfsysteem geeft het schip uitstekend manoeuvreren mogelijkheden. Het laat volledige draaien op hoge snelheid met een straal van minder dan een lengte schip. Bijna gelijke snelheid kan vooruit en achteruit worden bereikt. Roeren evenals hekschroef verouderd zijn als er een Azipod voortstuwing is geïnstalleerd achteruit als het in staat is het verstrekken van volledige stuwkracht in alle richtingen door het instellen van het toestel richting de hoek gewoon met de besturing van het schip is. Azipod het apparaat geen mechanische koppeling voortstuwing elektrische stroom wordt geleverd door slechts een kabelverbinding, de diesel-elektrische generatoren voor de elektromotor in de gondel direct achter de propeller gemonteerd. Arcadia heeft twee ABB “AMZ 1250ZM12 Laez” Azipod eenheden, met een motorvermogen van 17.6MW.
Spirit klasse – een vergelijkbare klasse van Panamax schepen van Carnival Cruise Lines.
Radiance klasse – een vergelijkbare klasse van Panamax schepen van Royal Caribbean International

Arcadia maakte een geplande refit bij Lloyd Werft in Bremerhaven, Duitsland voor een periode van 24 dagen vanaf 26 november – 20 december 2008. Ze onderging een grote refit op het achterschip,  34 hutten werden toegevoegd. Vergelijkbare achter bovenbouw verbouwing werd uitgevoerd op twee van de Vista-klasse schepen van Holland America Line, met de andere twee volgende in 2008 en 2009. Tijdens de refit, werd de Cyb @ Study omgezet in een bioscoop, The Screening Room, met zitplaatsen voor ongeveer 30 mensen. De computers in de Cyb @ Study werden verplaatst naar de Horizon Lounge en de bibliotheek. Verschillende openbare ruimtes zijn gerenoveerd met inbegrip van de Aquarius bar die groter werd gemaakt. Arcadia afgerond ander refit in december 2013.